Friskvårdsbidragets vara eller icke vara eller…

Friskvårdsbidragets vara eller icke vara eller…

I morse, 1/9, hade jag förmånen att få delta i en panel om friskvårdsbidragets påverkan på sjuktalen. Anna Dyhre inledde frukosten med full fart genom att ”duscha” oss i frågor, artiklar, omvärldsspaning i temat Employer Branding. Hur ska vi på HR förpacka vår business så att den blir intressant? Hur bryter vi de segmenterade yrkesrollerna mellan män och kvinnor? Hur får vi ungdomar att upptäcka de praktiska yrkena och välja den inriktningen på gymnasienivå? Det blev tydligt när Anna delade med sig av sina kunskaper och tankar, att graden av trovärdighet är avgörande. Det handlar inte längre om att bara slänga ur sig superlativ och fiffiga slogans, det handlar mer om att på riktigt visa vilka vi är, att vi står för det vi lovar, att vi inte visar oss vara ”falsk” marknadsföring. För vi blir synade som arbetsgivare och omdömen sprider sig som digital löpeld.

Arbetsvillkor dök upp i diskussionerna. Tillsvidareanställning, heltid, ansvarsområden – så som vi alltid har jobbat, behöver kanske uppgraderas. Artikeln om 13 åringen som fått jobb som pixelartist och som drömmer om att skaffa eget bolag, sätter ju igång tankarna på hur vi ska lyckas med anställningsformer för ett sådant upplägg. Samtidigt som andra regler i samhället som t ex att tillsvidareanställning krävs för att få låna pengar till bostad, fortfarande styr val av arbete. Någon sa en gång till mig att det var en nödvändighet att ha en tillsvidareanställning för att få bli vuxen. Det känns som det är lite otakt i utvecklingen.

Nåja, åter till diskussionen om friskvårdsbidraget.
Vi på Nyckeltalsinstitutet ser endast ett svagt samband mellan friskvårdsbidragets belopp och nivån på sjukfrånvaron. När vi därefter lägger till andra arbetsvillkor så framträder andra saker som är mycket viktigare för nivån på sjukfrånvaron än friskvårdsbidragets belopp. Framförallt storleken på arbetsgrupper per chef.
Diskussionen i morse handlade en hel del om varför det är så och vad vi kan göra. Hur ska vi nå dem som mest behöver friskvård, de som ligger i riskgruppen och som har en dålig kondition? För det är där effekten är som störst på ohälsotalen om vi lyckas. Vi har sett att hälsosamtal med chefen ger resultat. ActiWay har ett program utformat så att individen själv kan välja mellan många olika insatser, som passar bäst, alla vill inte plocka ut ett gymkort. Men mest vanligt är att vi tar ut ett gymkort på vårt friskvårdsbidrag, dessvärre är nyttjandegraden endast 30 %. Kan vi få upp nyttjandegraden så borde det rent hypotetiskt ge resultat. Så beloppets storlek är inte det viktiga, det viktiga är att få medarbetarna att använda sitt friskvårdsbidrag och få dem att ta vara på sig själva. Vi ska ha kvar friskvårdsbidraget, men vi måste arbeta vidare med att få fler att röra på sig, ta vara på sig, se till att sömnen är god, äta rätt osv. Inte en så enkel uppgift men otroligt viktig, så låt oss dela våra framgångsrecept.

När det gäller trovärdighet i vårt varumärke som arbetsgivare. Ja då handlar det om att kartlägga. Ta reda på vad medarbetarna tycker, kartlägga arbetsvillkoren och benchmarka mot andra, är vi bra, dåliga, motsvarar vi förväntningarna. Hör gärna av er om ni vill veta hur vi på Nyckeltalsinstitutet kartlägger, så berättar vi mer om detta.

Med hopp om en hälsosam höst till oss alla!
Tina Ekström, VD, Nyckeltalsinstitutet

2017-12-06T23:02:57+00:00